» Statistikk og tid

Statistikk og tid

gutt_ipad

Innledning

– Du sa vi skulle starte med et nytt emne i dag, sier Daniel da det nærmer seg slutten av dagen. – Nå skal vi snart gå hjem, og du har ennå ikke sagt noe om hva det er.

– Det er riktig, svarer læreren. – Fint at du husket det. Vi skal begynne å arbeide med data. Vet dere hva det er?

– Da skal vi vel bruke datamaskinen, jubler Lin. – Det synes jeg er gøy.

– Det kan nok hende at vi skal bruke datamaskin, svarer læreren, – men først skal vi lære litt om hva data er. Data er faktiske opplysninger som vi kan samle inn, og bruke på ulike måter. En datamaskin kan være nyttig når vi skal arbeide med de data vi samler inn, men det går også an å arbeide med data uten å bruke datamaskiner.

– Betyr det at hvis jeg for eksempel teller at vi er sju personer her, seks barn og en voksen, så har jeg samlet noen data? spør Maria.

– Det er riktig, svarer læreren og fortsetter: – Ofte er det ikke nok å samle inn data. For at vi skal forstå hva dataene kan fortelle oss må vi som regel systematisere dataene, og finne måter å presentere dem på. Da kan de fortelle oss og andre noe mer enn når vi bare har samlet dem inn.

Til i morgen skal dere samle noen data. Dere skal få to oppgaver til i morgen. Dere skal finne ut hvor mange dager det er igjen til dere har fødselsdag, og dere skal måle hvor lang tid dere bruker hjemmefra til skolen i morgen.