Divisjon

 

– Flott arbeid! sier læreren. – Nå må dere finne ut hvor mange bokser med maling vi trenger. Vi trenger å male to strøk, det må dere ta med i regnestykket.

– Vi må ha så mange bokser at vi får malt 60 mto ganger, sier Maria.

– Da vet jeg om en måte å regne på, sier Daniel. – Vi kan dele 60 på 12 og se hva vi får da, for hver boks har nok maling til 12 m2 av veggen.

Hun skriver på tavlen: 60 : 12 = 5.

– Da trenger vi 5 bokser, sier Selma.

– Altså må vi ha 10 bokser for å male to strøk. Andreas regner raskt.

– Jeg vet om en annen måte å regne på, sier Lin. -Veggene to ganger, det er 120 m2 som skal males. Da blir regnestykket slik:

Hun overtar krittet fra Daniel og skriver 120 : 12  = 10.

– Det regnestykket var enkelt, sier Alan.

– Det er alltid enkelt å regne når 10 er med i regnestykket, mener Lin.

– Vi kan også se hvor mange ganger vi må ta 12 for å få 60. Det blir jo på en måte det samme, mener Alan.

Læreren bryter inn. – Det er riktig det dere sier. Det ene blir divisjon, og det andre multiplikasjon. Vi pleier å si at de er motsatte regningsarter..

– 12 ganger 5 er 60 og 60 delt på 12 er 5, sier Maria. – Det er jo ganske lett.

– Og 60 delt på 5 er 12, sier Alan.

– Vi trenger altså 10 literbokser med gul maling, sier læreren. – Nå er det slik at det blir billigere å kjøpe maling i treliterbokser. Hvilken regningsart må vi bruke for å finne ut hvor mange bokser vi da trenger?

– Må vi ikke bruke divisjon? foreslår Selma. – Jeg tror vi må regne ut 10 delt på 3.

– Da får vi 3, sier Andreas ivrig, – og så blir det en til rest. Det betyr at vi må ha 3 treliterbokser og en literboks.

Maria bryter  inn: – Vi må ikke glemme at vi skal ha en liter med grønn maling også.

– Hør her, sier læreren, – nå vet dere hvor mye maling vi trenger. Oppgaven til i morgen blir å finne ut hva dette koster.